قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَن مِنَ الْمُشْرِكِينَ

"Katakanlah, 'Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kalian) kepada Allah di atas ilmu (hujjah yang nyata). Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik'." [Yusuf:108]

Anak2: Cerminan masa depan







InsyaAllah, ayuh kita renungkan sejenak. Betapa usaha2 menerbitkan rancangan realiti yg
melibatkn anak2 kecil kian dip'hebat olh pihak media. Mungkin ada yg t'kesima pnuh kagum tatkala mendengar suara lunak anak-anak berusia bawah 12 tahun ni mnyampaikan bait nyanyiannya. Malah ada yg mnitiskan air mata! Mungkin disebabkan sambutan hangat yg sbeginilah, pihak media kian galak utk mnaikkan rating penonton dgn program mereka. Tak cukup dengan Idola kecil, Kamilah Bintang dsb..


Namun, penulis b'syukur atas kesedaran pihak RTM yg mengadakan program tealiti yg lbih b'manfaat. Bagi penulis, lebih mengkagumkan sekiranya anak2 seusia mereka sudah petah b'pidato, fasih bacaan Al-Qurannya..ditambah dengan keupayaan mereka mghafal kalam suci Al-Khaliq itu, ditenun pula dgn akhlak yg mulia. Rancangan Adik2ku merupakan 1 inisiatif yg mulia bagi mmbentuk PERMATA2 yg bakal mnerajui tampuk pimpinan negara.


Ciri2 seorang pemimpin tidak semestinya pandai menyanyi.. cantik paras rupa..bijak b'gaya.. Nyahkan ciri yg sementara itu. Kecerdikan akal, integriti, keluhuran dan semangat
patriotisme yg tinggi dapat digarap sekiranya jiwa mereka diwarnai dgn haruman mawar Al-Quran dan sunnah. Mantap aqidahnya insyaAllah..


Justeru, pemimpin2 unggul persis murabbi teragung, Muhammad s.a.w..saf khulafa' Ar-Rasyidin spt Saidina Abu Bakar r.a, Saidina Uthman r.a, Saidina Uman r.a dan Saidina Ali r.a atau sahabat lainnya dapat dibentuk. InsyaAllah. Penulis yakin, sekiranya hal ini b'laku..peristiwa b'gaduh spt anak kecil di Dewan Parlimen tidak akan b'laku. Perasaan malu pada Allah itu akan mmbataskan segala ketidakmatangan dan sikap t'gesa2 biidznillah.


Buat jiwa2 yg diamanahkn olh Allah S.W.T utk mncorak rebung2 ini, fikir2kanlah.. pasaran saham yg manakah ingin anda pilih untuk melabur bg mndapatkn keberuntungan atau muflis di hadapan Allah kelak.

Yang inikah??
video

atau


video
yang ini ye?

Dari Abi Hurairah Radiallahu-Anhu berkata : Sabda Rasulullah s.a.w: Setiap anak yang dilahirkan dalam keadaan fitrah suci, maka ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.


wallahua'lam.


2 komen:

immukmin said...

nice entri....suke2=) sebenarnya kita tak boleh salahkan anak2 kecil itu tetapi...kita salahkan...penerbitan yg mengaup keuntungan dgn menggunakan anak2 yang cukup comel....

Rafina Mimi Zairul Murni said...

salam..inilah masalahnya program2 tv kat malaysia ni..lebh banyak menitikberatkan hiburan semata-mata..malah,sanggup di sambung sehingga bermusim2..contoh mentor 4 baru je habis..sekarang muncul pulak mentor 5..rancangan realiti imam muda bila lagi nak sambung?rancangan adik2 ku dah lama habis..bila pulak nak sambung ke musim baru??nah.....sekarang di tambah plak dgn rancangan pertandingan menari tu..tak payah sebut la rancangan apa semua org dah tahu..hehe..isteri tergelek2 menari depan khalayak ramai..sape yg tggung smua dosa tu?suami dia jugak (pasangan dia la) hihihih..masyallah...........sekian (pendapat ikhlas dari hati walaupun agak keterlaluan)

Post a Comment