قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَن مِنَ الْمُشْرِكِينَ

"Katakanlah, 'Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kalian) kepada Allah di atas ilmu (hujjah yang nyata). Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik'." [Yusuf:108]

Tips tukar tayar



Berdasarkan pengalaman penulis, masih rmai akhwat d luar sana yg akn mula gelabah bila tayar pancit d tgh jalan. Untung kalau zauj ade skali, if akhwat b'seorangan ataupun ssama akhwat saje..mulalah cerekarama Melayu kte b'mula (lazimnya nangis & buat muka kesian kat tepi jalan raya 2)..

Penulis pn, xdela pandai pn. Cuma utk kongsi ssuatu yg diketahui tp blum p'nah diaplikasi lg... ^.^ Lgpn, lazimnya waktu zauj mgkhitbah..die xde la tanye pndai tukar tayar ke x..(tp die tanye pndai drive ke x, fhm2la ble zauj pn t'libt dgn urusn da'wah ni.. akhwat kne la pndai b'dikari). So, hopefuly.. xdela akhwat p'lu thn kereta lain di tgh jln utk tolong tukar tayar kn? (malulah..). Oklah, jom study ape yg p'lu dibuat.


video


Langkah2 Tukar Tayar (diambil dr laman ni: sumber, dan diedit b'dsrkn pgtahuan pnulis)

Pemandu “hemat” harus memastikan keretanya ada:

i) Tayar ganti atau “spare”.

ii) Tayar ganti ada angin.

iii) Jack.

iv) Pembuka nut atau tayar.

Keempat-empat items di atas penting. Tp, yg plg pnting item yg p'tama (i). Tanpa keempat-empat items ni..proses pnukarn tayar tidak dpt dilakukn.

Usaha menukar tayar bocor di jalan-jalan biasa, di pekan, ke arah kampung mahupun sepanjang “highway”, adalah suatu tindakan bahaya sekali. Demi mengurangkan bahaya, kereta anda harusnya mempunyai alat segi tiga kecemasan atau “kon”.

Kecuali pemandu-pemandu komersial seperti van, bas, lori, serta treler, perkara di atas itu wajib ada. Kenderaan peribadi, kesemuanya tidak ada alat kecemasan atau kon. Sebenarnya, alat-alat ini amat penting bagi mencegah kemalangan.

Sekiranya anda menyedari salah satu daripada tayar anda mengalami kebocoran, kurangkan had laju dan jangan panik.


Langkah-langkah yang dicadangkan:

1) Serta-merta memasang lampu kecemasan.

2) Sekiranya trafik padat, boleh memasang lampu depan / belakang kereta anda.

3) Cari bahu jalan yang rata.

Kemudian, segera letakkan alat kecemasan atau kon lebih kurang 20 – 30 meter di belakang kenderaan anda.

Kesemua penumpang dinasihatkan keluar kereta (kalau tidak, maka jenuhla nk jack keta 2)


Seterusnya:

1) Keluarkan tayar ganti.

2) Keluarkan “jack”.

3) Alat skrew driver.

4) Pembuka nut atau tayar.


Kemudian, tarik “brek tangan" dan masukkan salah satu gear. Apa-apa gear pun boleh, insyaAllah.

Sekiranya hendak membuka kedua-dua “booth” dan “bonnet”, elok juga. Ini akan menarik perhatian pemandu lain kepada kecemasan anda!

Kemudian, buka “wheel cover” (rim) tayar terlebih dulu dengan skrew driver.

Seterusnya, buka nut-nut tayar bocor.

Cari tempat keras atau kuat di badan kereta bagi meletakkan “jack” dan jack kereta anda sehingga anda boleh mengeluarkan tayar anda. Dan p'lu diingat, naikkan tayar bocor sehingga melepasi paras tanah bg mmudahkn kerja, insyaAllah.

Setelah itu gantikan tayar yg bocor dgn tayar yg baharu (tayar spare), then ketatkan nut-nut tayar dengan sederhana sahaja.

Proses seterusnya ialah menurunkan kenderaan. Setelah itu, ketatkan keempat-empat nut tayar td. Ini penting bg mengelakkan nut-nut tayar daripada terjatuh keluar.

Bagi mengakhiri langkah-langkah pernukaran tayar itu, turunkanlah kenderaan dengan perlahan. Akhir sekali, letakkan jack, alat pembuka tayar, skrew driver, tayar bocor ke dalam booth dengan selamat (pendek kata, simpn balik brg2 d tmpt yg b'kenaan).

Seterusnya, padam lampu kecemasan kenderaan, sebelum mneruskan p'jalanan (oPps, jgn lupe freekn gear dl ye dan...jgn lupe tmpl smula tayar yg bocor 2).


wallahua'lam..

0 komen:

Post a Comment